Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1290)
Forma i typ
Książki
(1269)
Publikacje naukowe
(229)
Publikacje dydaktyczne
(163)
Publikacje fachowe
(86)
Poradniki i przewodniki
(45)
Druki ulotne
(19)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(11)
Proza
(11)
Poezja
(9)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Nuty
(3)
Filmy i seriale
(2)
Artykuły
(1)
Pliki i bazy danych
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(981)
tylko na miejscu
(535)
wypożyczone
(79)
nieokreślona
(18)
Placówka
Łódź - Wypożyczalnia
(848)
Łódź - Wypożyczalnia - tylko na miejscu
(5)
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(2)
Łódź - Informacja
(1)
Łódź - Czytelnia
(482)
Pabianice - Wypożyczalnia
(211)
Pabianice - Czytelnia
(64)
Autor
Śliwerski Bogusław (1954- )
(40)
Fuks Agata
(25)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(25)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(22)
Szuścik Urszula
(18)
Murzyn Andrzej (1955- )
(16)
Sedlaczek Stanisław (1892-1941)
(16)
Winczura Barbara (1969- )
(14)
Dymara Bronisława (1932-2013)
(13)
Kierczak Urszula
(12)
Kowalewska Barbara (1950- )
(12)
Śliwerski Wojciech
(12)
Gajdzica Zenon (1970- )
(11)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(10)
Gajda Janusz (1933- )
(10)
Klinik Anna
(10)
Stasica Jadwiga
(10)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(10)
Głażewski Michał
(9)
Kowalski Mirosław (pedagog)
(9)
Krzysztoszek Grażyna
(9)
Melosik Zbyszko (1956- )
(9)
Muchacka Bożena (1953- )
(9)
Piszczek Małgorzata
(9)
Rottermund Jerzy
(9)
Franczyk Anna
(8)
Jakubowski Witold (1963- )
(8)
Plopa Mieczysław (1948- )
(8)
Schoenebeck Hubertus von (1947- )
(8)
Węglińska Maria (1936- )
(8)
Żłobicki Wiktor (1955- )
(8)
Cytowska Beata (1964- )
(7)
Grzybowski Przemysław Paweł (1968- )
(7)
Korzeniowska Wiesława (1939- )
(7)
Lichtenberg-Kokoszka Emilia
(7)
Niewola Dorota
(7)
Skałbania Barbara
(7)
Dymara Bronisława
(6)
Gunia Grażyna
(6)
Janiuk Ewa
(6)
Kaczmarek Bogusława Beata
(6)
Krajewska Katarzyna (pedagog)
(6)
Limont Wiesława (1949- )
(6)
Lubina Monika
(6)
Nalaskowski Aleksander (1957- )
(6)
Pastwa-Wojciechowska Beata (1965- )
(6)
Akšamović Ewa
(5)
Apanel Danuta
(5)
Baden-Powell Robert (1857-1941)
(5)
Chrzanowska Iwona
(5)
Chybicka Aneta
(5)
Dudzikowa Maria (1938-2018)
(5)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(5)
Kostkiewicz Janina
(5)
Kurnicka Anna
(5)
Kwieciński Zbigniew (1941- )
(5)
Miksza Małgorzata (1957- )
(5)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(5)
Nęcka Edward (1953- )1
(5)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(5)
Olszówka Piotr (1970- )
(5)
Plutecka Katarzyna
(5)
Szerląg Alicja (1958- )
(5)
Witkowski Lech (1951- )
(5)
Bauman Teresa (1955-2017)
(4)
Bochno Ewa
(4)
Borowska-Beszta Beata (1966- )
(4)
Budniak Alina
(4)
Błeszyński Jacek (1963- )
(4)
Cieślikowska Joanna
(4)
Dzionek Elżbieta
(4)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(4)
Jaworska Anetta
(4)
Jaworska-Witkowska Monika
(4)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(4)
Kanios Anna
(4)
Konieczna Ewelina J
(4)
Minczanowska Aleksandra
(4)
Nowicka Agnieszka (pedagogika)
(4)
Ogonowska Agnieszka
(4)
Oszwa Urszula
(4)
Podolska Beatrix (1938- )
(4)
Przybyliński Sławomir (1977- )
(4)
Ptaszek Grzegorz
(4)
Rutkowiak Joanna (1935- )
(4)
Sacher Wiesława Aleksandra
(4)
Skorek Ewa Małgorzata
(4)
Szeliga Katarzyna
(4)
Szkudlarek Tomasz (1954- )
(4)
Tanaś Maciej
(4)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(4)
Walasek Stefania (1947- )
(4)
Wiatrowska Leokadia
(4)
Adrjan Beata
(3)
Boguszewska Anna (pedagog)
(3)
Bröderman Smeds Mari (1956- )
(3)
Brühlmeier Arthur (1934- )
(3)
Chabior Agata
(3)
Cichosz Mariusz (1960- )
(3)
Dmochowska Halina (pedagog)
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(697)
2000 - 2009
(529)
1990 - 1999
(52)
Okres powstania dzieła
2001-
(316)
1901-2000
(31)
1989-2000
(16)
1918-1939
(4)
1914-1918
(2)
Kraj wydania
Polska
(1288)
Francja
(1)
Ukraina
(1)
Język
polski
(1280)
angielski
(5)
niemiecki
(2)
rosyjski
(1)
ukraiński
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(87)
Szkoły podstawowe
(61)
Nauczyciele
(47)
Nauczanie początkowe
(30)
Rodzice
(23)
Dzieci
(15)
Klasa 2.
(14)
Klasa 1.
(12)
Klasa 3.
(12)
Przedszkola
(10)
Pedagodzy
(9)
Logopedzi
(8)
Nauczyciele nauczania początkowego
(8)
Nauczyciele przedszkoli
(7)
Gimnazja
(6)
Terapeuci zajęciowi
(6)
0-5 lat
(5)
6-8 lat
(5)
Terapeuci
(4)
9-13 lat
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciele muzyki
(3)
Nauczyciele plastyki
(3)
Pedagodzy specjalni
(3)
Psycholodzy
(3)
Szkoły średnie
(3)
14-17 lat
(2)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(2)
Klasa 4.
(2)
Klasa 5.
(2)
Klasa 6.
(2)
Klasa 7.
(2)
Klasa 8.
(2)
Lekarze
(2)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Studenci
(2)
Szkoły specjalne
(2)
Wychowawcy
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Bibliotekarze
(1)
Dorośli
(1)
Muzykoterapeuci
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Opiekunowie w żłobkach
(1)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(1)
Pedagodzy społeczni
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Psycholodzy szkolni
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Studenci pedagogiki specjalnej
(1)
Surdologopedzi
(1)
Surdopedagodzy
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(25)
Temat
Pedagogika
(111)
Wychowanie
(75)
Nauczanie początkowe
(59)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(58)
Dzieci
(54)
Szkolnictwo
(52)
Nauczyciele
(46)
Wychowanie przedszkolne
(46)
Harcerstwo
(39)
Metody nauczania
(38)
Młodzież
(38)
Osoby z niepełnosprawnością
(38)
Uczniowie
(37)
Nauczanie
(34)
Psychologia dziecka
(34)
Pedagogika specjalna
(31)
Dziecko z niepełnosprawnością
(30)
Język polski
(30)
Myślenie twórcze
(25)
Pedagogika resocjalizacyjna
(25)
Wychowanie w rodzinie
(24)
Kształcenie integracyjne
(22)
Relacje międzyludzkie
(22)
Socjologia
(22)
Praca
(19)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(18)
Rodzina
(18)
Wymowa
(18)
Zapobieganie
(18)
Świadomość społeczna
(18)
Korekcja mowy
(17)
Kształcenie
(17)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(17)
Gry edukacyjne
(16)
Komunikacja społeczna
(16)
Nauczanie zintegrowane
(16)
Środki masowego przekazu
(16)
Edukacja międzykulturowa
(15)
Integracja społeczna
(15)
Kobieta
(15)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(15)
Psychologia
(15)
Socjologia rodziny
(15)
Kultura masowa
(14)
Oświata
(14)
Postawy
(14)
Socjalizacja
(14)
Wychowanie estetyczne
(14)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(13)
Metody wychowawcze
(13)
Pedagogika kultury
(13)
Więźniowie
(13)
Pedagodzy
(12)
Pedagogika społeczna
(12)
Pedagogika waldorfska
(12)
Rehabilitacja medyczna
(12)
Wsparcie społeczne
(12)
Zmiana społeczna
(12)
Dziecko autystyczne
(11)
Osoby w wieku starszym
(11)
Psychologia rodziny
(11)
Antropologia społeczna
(10)
Diagnoza pedagogiczna
(10)
Gry i zabawy
(10)
Jakość życia
(10)
Języki
(10)
Matematyka
(10)
Niepowodzenia szkolne
(10)
Osobowość
(10)
Osoby niepełnosprawne
(10)
Oświata dorosłych
(10)
Przestępczość
(10)
Szkolnictwo wyższe
(10)
Twórczość
(10)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(10)
Wartość
(10)
Arteterapia
(9)
Bajkoterapia
(9)
Czytanie
(9)
Dziecko głuche
(9)
Muzyka
(9)
Niedostosowanie społeczne
(9)
Opieka społeczna
(9)
Skauting
(9)
Studenci
(9)
Autyzm
(8)
Biblioterapia
(8)
Dziecko z ADHD
(8)
Edukacja medialna
(8)
Metoda Montessori
(8)
Mężczyzna
(8)
Nierówności społeczne
(8)
Przemoc w rodzinie
(8)
Psychoterapia
(8)
Starzenie się
(8)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(8)
Wielokulturowość
(8)
Wychowanie do wartości
(8)
Zdolności
(8)
Związek Harcerstwa Polskiego
(8)
Temat: dzieło
Nauczyciele-Nauczycielom (seria wyd.)
(2)
Harcerz (czasopismo)
(1)
Temat: czas
2001-
(169)
1901-2000
(101)
1989-
(51)
1918-1939
(26)
1801-1900
(25)
1989-2000
(21)
1945-1989
(17)
1701-1800
(8)
1914-1918
(7)
1939-1945
(7)
1901-1914
(6)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1945-
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
2001-0
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(49)
Kraków (woj. małopolskie)
(7)
Europa Środkowo-Wschodnia
(5)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Wielka Brytania
(4)
Niemcy
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Województwo małopolskie (1999- )
(3)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(3)
Będzin (woj. śląskie ; okręg)
(2)
Rosja
(2)
Województwo podkarpackie (1999- )
(2)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(2)
Łódź (woj. łódzkie ; okolice)
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Śląskie, województwo (od 1999)
(2)
Białystok (woj. podlaskie ; okręg)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Chocznia (woj. małopolskie)
(1)
Czechy
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowa
(1)
Francja
(1)
Frankfurt nad Menem (Niemcy)
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Katowice (woj. śląskie ; okolice)
(1)
Kobylany (woj. małopolskie, pow. krakowski, gm. Zabierzów)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Krzywaniec (woj. lubuskie, pow. zielonogórski, gm. Nowogród Biebrzański)
(1)
Legnica (woj. dolnośląskie ; okręg)
(1)
Linköping (Szwecja)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Mazury
(1)
Małopolskie, województwo
(1)
Newcastle upon Tyne (Wielka Brytania)
(1)
Nowa Sól (woj. lubuskie)
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Pomorze Zachodnie
(1)
Stary Kisielin (woj. lubuskie)
(1)
Stróża (woj. małopolskie, pow. Myślenice)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Szwecja
(1)
Tarnowskie Góry (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Wadowice (woj. małopolskie)
(1)
Warmia
(1)
Warszawa
(1)
Wilno (Litwa ; okręg)
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie ; okręg)
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Włochy
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie ; okolice)
(1)
Śląsk
(1)
Świebodzin (woj. lubuskie)
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Podręcznik
(142)
Opracowanie
(107)
Poradnik
(77)
Praca zbiorowa
(50)
Materiały konferencyjne
(42)
Ćwiczenia i zadania
(30)
Scenariusz zajęć
(26)
Program nauczania
(13)
Monografia
(12)
Poradniki dla nauczycieli
(10)
Poezja dziecięca polska
(9)
Raport z badań
(9)
Księga pamiątkowa
(8)
Antologia
(7)
Biografia
(7)
Materiały pomocnicze
(6)
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
(6)
Opowiadania i nowele
(6)
Publikacje dla dzieci
(6)
Wydawnictwa dla dzieci
(6)
Wydawnictwa popularne
(6)
Opowiadanie dziecięce polskie
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(5)
Podręczniki dla dzieci
(5)
Utwory sceniczne dla dzieci
(5)
Gry i zabawy dziecięce
(4)
Źródła historyczne
(4)
Dokumenty dźwiękowe
(3)
Pamiętniki polskie
(3)
Scenariusz imprezy szkolnej
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(3)
Bibliografia
(2)
Esej
(2)
Krzyżówki (gry)
(2)
Książka do wypełniania
(2)
Literatura
(2)
Opowiadanie młodzieżowe polskie
(2)
Piosenka dziecięca polska
(2)
Powieść
(2)
Programy autorskie (pedagog.)
(2)
Publicystyka
(2)
Publicystyka polska
(2)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(2)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(2)
Słownik biograficzny
(2)
Wiersze
(2)
Artykuł fachowy
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Autobiografia [Typ publikacji]
(1)
Bajka i baśń polska
(1)
Czasopisma harcerskie
(1)
Czasopisma młodzieżowe polskie
(1)
Czasopisma społeczno-kulturalne polskie
(1)
Dane statystyczne
(1)
Dokumenty elektroniczne
(1)
Dziennik zajęć
(1)
E-booki
(1)
Elementarze polskie
(1)
Encyklopedia
(1)
Film
(1)
Film reklamowy
(1)
Kalendarium
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Kolędy i pastorałki
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Książka-zabawka
(1)
Księgi pamiątkowe
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Melodia z tekstem podłożonym i funkcjami harmonicznymi
(1)
Muzyka na głos i fortepian
(1)
Muzyka religijna
(1)
Muzyka wojskowa
(1)
Narracje osobiste [Typ Publikacji]
(1)
Partytura
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Pieśń ludowa polska
(1)
Pieśń patriotyczna polska
(1)
Poezja dziecięca polskaa
(1)
Poradniki [Typ publikacji]
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Program autorski (pedagogika)
(1)
Przepisy kulinarne
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Reportaż
(1)
Reportaż polski
(1)
Reprint
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Rozprawa habilitacyjna
(1)
Rysunek
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Skrypt (typ publikacji)
(1)
Spis
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Słownik języka polskiego
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Słowniki [Typ publikacji]
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(245)
Psychologia
(75)
Socjologia i społeczeństwo
(70)
Historia
(22)
Medycyna i zdrowie
(21)
Językoznawstwo
(15)
Kultura i sztuka
(11)
Nauka i badania
(11)
Filozofia i etyka
(9)
Kultura fizyczna i sport
(8)
Matematyka
(8)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(8)
Literaturoznawstwo
(5)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(4)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Ochrona środowiska
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Religia i duchowość
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Inżynieria i technika
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
1290 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 282023 Cz (Socj. 484) [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Parentyfikacja to rodzaj doświadczenia, które znacząco zakłóca funkcjonowanie środowiska rodzinnego. Opiera się ono bowiem na działaniach, często heroicznych, podejmowanych przez dzieci, które kosztem swojego poczucia bezpieczeństwa, zaspokojenia własnych potrzeb emocjonalnych i wykorzystania możliwości rozwojowych oraz za cenę swoich osiągnięć edukacyjnych zabiegają o uratowanie i ochronę rodziny czy utrzymanie status quo – znanego i w ich mniemaniu stabilnego. [...] Autorka polecanej publikacji za swój cel obrała poprowadzenie Czytelnika w głąb doświadczeń rozmówców i umożliwienie mu pełniejszego ich zrozumienia. Rozpoczyna więc od wyjaśnienia, czym jest zjawisko parentyfikacji występujące w rodzinach, prezentując dotychczasowe ustalenia naukowe na ten temat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 353132 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
CD
W koszyku
Melodie z tekstem podł. i funkcjami harm.
Płyta zawiera: Ojczyzna ; Legenda o białej damie ; Noc wigilijna ; Fryderyk ; Alleluja ; Pożegnanie ; Recepta na długie życie ; SOS ziemi ; Stop agresji ; Przyjaciel ; Bezpiecznie w domu ; Używka-fałszywka ; Sposób na życie ; My dzieci ; Obudźmy nadzieję.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 306104 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 309585 [Wypożyczalnia], 309586 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Łódź - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 282095 Cz (Met. 3784) [Czytelnia] (1 egz.)
Druk ulotny
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 328533 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Druk ulotny
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 300483 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Łódź - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 300482 Cz (Met. 834) [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 319806 Cz (Ped. 557) [Czytelnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 284564 [Wypożyczalnia], 284563 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 309572 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Łódź - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 309571 Cz (Ped. 1178) [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spór o piękno / Piotr Jaroszyński. - Wyd. 2 przejrz. i popr. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2002. - 306, [1] s. ; 23 cm.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 284560 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
Niniejsza monografia wpisuje się w nurt naukowych rozważań nad swoistością dziecięcego procesu rozumienia, uzewnętrzniającego się w werbalnych i niewerbalnych wypowiedziach dzieci na temat wybranych obszarów rzeczywistości. W myśl stwierdzenia głoszącego, że wypowiedzi stanowią „znakomite zwierciadło, w którym przegląda się otaczająca dzieci rzeczywistość”, autorzy tekstów ukazują różne sposoby interpretowania świata przez dzieci w wieku szkolnym, które to sposoby zdeterminowane są przez przestrzeń, z którą dzieci wchodzą w bezpośrednie lub pośrednie relacje. Przedmiotem analizy są świat znaczeń konstruowanych przez dziecko, jak również badania z dziećmi, gdzie w uzewnętrznianiu świata mali ludzie uczestniczą sami – jako aktywne podmioty prezentujące własne doświadczenia, przeżycia, sposoby myślenia. Autorzy tekstów zamieszczonych w niniejszej monografii podjęli próbę ukazania różnych aspektów procesu nadawania znaczeń przez dzieci oraz (z)rozumienia przez nie świata i jego wybranych elementów. Uwzględnienie dziecięcych sposobów interpretowania znaczeń w codziennej praktyce edukacyjnej pomaga małym ludziom rozumieć świat, wykorzystywać własny potencjał i możliwości, a także budować samoświadomość. W ten sposób tworzy się przestrzeń dla uczniowskiej autonomii w poznawaniu i rozumieniu świata. Nauczyciel pełni rolę architekta przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej, który stwarza dzieciom możliwość wypracowywania własnych strategii myślenia i procedur rozwiązywania problemów, budowania osobistych teorii i weryfikowania ich poprzez doświadczanie. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza opisuje konteksty nadawania znaczeń, a druga jest próbą interpretacji dziecięcych znaczeń przez dorosłych badaczy. W tekstach zamieszczonych w części pierwszej autorzy podjęli rozważania teoretyczne poświęcone problemom dotyczącym sposobów rekonstruowania dziecięcych procesów związanych z rozumieniem, kategoryzacją i wartościowaniem świata. Monika Miczka-Pajestka zajmuje się ustaleniem związków między możliwościami poznawczymi a oglądem i tworzeniem obrazu świata, jego rozumieniem i interpretowaniem w perspektywie hermeneutycznej, odwołując się przy tym do koncepcji Paula Ricoeura, Hansa-Georga Gadamera, Wilhelma Diltheya czy Friedricha W. Krona. W tym kontekście zarysowana zostaje wizja dziecka jako interpretatora – może jeszcze nie w pełni kompetentnego, ale otwartego i ciągle dopełniającego siatkę pojęciową. Autorka uzasadnia tezę głoszącą, że widzenie świata przez dziecko i jego możliwości interpretacyjne są zależne od szeroko rozumianej całości społecznych i kulturowych oddziaływań wpisanych w język. Zagadnienie uniwersalizmu zjawisk kształtujących znaczenia pojęć, na podstawie których dzieci tworzą reprezentacje semantyczne oraz interpretują rzeczywistość, podejmuje w swoim opracowaniu Justyna Wojciechowska. Autorka podkreśla możliwe różnice w jakości doświadczeń – w zależności od uwarunkowań językowych i kulturowych społeczności posługujących się określonym językiem. Ważną rolę w procesie przyswajania znaczeń językowych badaczka przypisuje socjolingwistycznemu poziomowi otoczenia. Odwołując się do koncepcji Emmi Pikler oraz Magdy Gerber, Katarzyna Sadowska i Marta Kędzia uzasadniają znaczenie niedyrektywności w procesie wspierania rozwoju dziecka do lat trzech, która jest odpowiedzią na jego realne potrzeby i możliwości. Niedyrektywność w prezentowanych analizach odnosi się do działań podejmowanych wobec dziecka, relacji z dzieckiem opartych na wzajemności, umiejętności podzielania wartości, uczuć, przekonań oraz celów z innymi ludźmi. Taki rodzaj relacji międzyludzkiej autorki uznają za sprzyjający rozwojowi autonomii, samodzielności oraz odpowiedzialności dziecka, a także za punkt wyjścia do budowania wśród wychowawców przekonania o kompetencjach dziecka w wieku żłobkowym. Ewa Kochanowska wskazuje na rolę wspólnoty uczenia się w dziecięcym procesie nadawania znaczeń, rozpatrywanym jako sposób poznawania, odkrywania i przeżywania świata, w którym żyje dziecko. Autorka uzasadnia tezę, że wspólnota konstruktywistyczna – otwarta na dialog, twórcza, oparta na autonomii poznawczej członków, budująca odpowiedni klimat emocjonalny i kulturę przeżyć – ma szansę tworzyć optymalne warunki do konstruowania wiedzy i nadawania znaczeń przez dziecko w procesie uczenia się. Problem klimatu społecznego i emocjonalnego jako warunku budowania odpowiedniej przestrzeni konstruowania znaczeń podejmuje w swoim tekście także Ewa Musiał. Autorka uzasadnia tezę głoszącą, że w procesie konstruowania znaczeń przez dziecko optymalny jest klimat koleżeńskich interakcji w aurze wzajemnego zrozumienia i akceptacji, dialogowego porozumienia się w grupie, w której członkowie darzą się szacunkiem i mogą liczyć na wzajemną pomoc. Warto wziąć te okoliczności pod uwagę, gdy ma się na celu aranżowanie warunków edukacyjnych, w których uczeń będzie konstruował swoją wiedzę, a nie biernie ją przyswajał. Część druga monografii obejmuje teksty poświęcone interpretacji dziecięcego rozumienia uobecniającego się w werbalnych i pozawerbalnych wypowiedziach dzieci. Autorzy podejmują próby dotarcia do znaczeń wybranych pojęć i obszarów rzeczywistości z perspektywy dzieci. Prezentują wyniki badań nad dziecięcym rozumieniem pojęć i zagadnień z zakresu różnych przedmiotów i obszarów edukacji. Należy podkreślić, że badania ujęte są w różnych opcjach metodologicznych. W tekście pt. Dziecko w kalejdoskopie wartości Alina Górniok-Naglik podejmuje problem pojmowania wartości i antywartości przez dzieci w wieku przedszkolnym. Koncepcja przedstawiona w artykule opiera się na dwóch podstawowych założeniach. Po pierwsze, należy zachować więź pomiędzy tym, co dziecko myśli na temat wartości, a tym, czego doświadcza, gdy podejmuje pewne działania w związku z tymi wartościami. Po drugie, badania nad wartościami i wartościowaniem, w przypadku małego dziecka, traktować należy nade wszystko jako klucz do poznania jego świata. Autorka analizuje i klasyfikuje sposoby definiowania przez dzieci wybranych wartości. Problematykę rozumienia wartości przez dzieci w kontekście badań własnych nad poziomem rozwoju moralnego dzieci 9- i 10-letnich, interpretowanego w kategoriach kompetencji moralnej, podejmuje Zbigniew Nowak. Jest ona rozumiana przez autora w duchu teorii semiotycznej – jako wiedza o wartościach, normach i wzorcach postępowania moralnego, która stanowi warunek konieczny, choć niewystarczający, świadomych moralnych zachowań dzieci. Kinga Kuszak prezentuje fragment szerzej zakrojonych badań nad rozumieniem pojęcia „wojna” przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Badania autorki inspirowane są tekstem Franciszka Hinczera, nauczyciela szkoły podstawowej we Włocławku, który w 1918 roku zapytał swoich uczniów o stosunek do wojny. Zagadnienie współpracy z odwołaniem do modelu wpływu środowiska na rozwijającą się jednostkę według Frances D. Horowitz, społeczno-ekologicznej teorii rozwoju człowieka Urie Bronfenbrennera oraz koncepcji współpracy Michaela Tomasella przedstawia Anna Rybińska. Na podstawie przeprowadzonych przez siebie badań w placówkach przedszkolnych autorka prezentuje różne sposoby rozumienia pojęcia współpracy, a także opinie dzieci na temat potrzeby jej podejmowania w środowisku społecznym. Alina Kalinowska-Iżykowska przedstawia wyniki badań nad potencjałem emancypacyjnym tkwiącym w treściach zamieszczonych w matematycznych podręcznikach dla klas początkowych. Jak podkreśla autorka, rodzaje proponowanej uczniom aktywności poznawczej, typów zadań matematycznych czy form pracy na lekcji mogą być wskaźnikiem emancypacyjnego wymiaru poznawczego edukacji matematycznej w pierwszym roku uczenia się w szkole. Analiza treści podręczników dotyczy między innymi możliwości samodzielnego decydowania i szukania własnych dróg przez uczniów, popełniania błędów i podmiotowego postrzegania dzieci. W odpowiedzi na niepokojące wyniki ogólnopolskich badań nad rozumieniem mierzenia wielkości ciągłych oraz nad posługiwaniem się jednostkami pomiaru wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej Barbara Nawolska i Joanna Żądło-Treder proponują własne rozwiązania metodyczne. W kształtowaniu pojęcia miary niezwykle ważne znaczenie przypisują doświadczeniom dzieci w rozwiązywaniu różnorodnych praktycznych zadań, w tym zadań tekstowych o treści realistycznej. Dzięki temu wiedza zdobywana w toku doświadczeń ma szansę stać się wiedzą osobistą uczącego się dziecka. Brak doświadczeń skutkuje brakiem rozumienia pojęć i działań matematycznych. Urszula Szuścik podkreśla wartość edukacyjną i artystyczną zajęć integrujących muzykę i plastykę, analizując przykładowe zajęcia muzyczno-plastyczne z udziałem dzieci w młodszym wieku szkolnym i studentów edukacji wczesnoszkolnej. Autorka omawia rozwój przeżycia estetycznego uczestników, wskazując na różnice i podobieństwa w zakresie muzycznej i plastycznej formy artystycznej. Kolejne dwa teksty stanowią prezentację założeń teoretycznych i metodologicznych projektów badawczych dotyczących miejsca muzyki popularnej i klasycznej w formalnych praktykach edukacyjnych oraz sposobów percepcji wymienionych gatunków muzycznych przez dzieci.Marta Kondracka-Szala, odwołując się do założeń teorii socjokulturowej, prakseologicznej koncepcji edukacji muzycznej Davida Elliota i Thomasa Regelskiego oraz koncepcji open-earedness, przedstawia założenia projektu badawczego mającego na celu poznanie dziecięcego sposobu postrzegania, odczytywania muzyki popularnej obecnej w edukacji formalnej w przedszkolach w Polsce i USA. Z kolei Rafał Majzner przedmiotem swoich rozważań teoretycznych i odniesień do badań empirycznych czyni problem doświadczania muzyki klasycznej przez dziecko. Autor uzasadnia tezę głoszącą, że percepcja muzyki doskonali się i pogłębia w miarę wzrostu poziomu wrażliwości artystycznej i emocjonalnej. Kontakt z muzyką klasyczną kształci dyspozycje twórcze, emocjonalne i społeczne dzieci. Kluczową rolę w tych procesach odgrywa samo tworzenie uczniom warunków do doświadczania kontaktu z różnymi gatunkami muzycznymi, w tym także z muzyką klasyczną, i do przeżywania emocji z nią związanych. Anna Mironiuk dokonuje krytycznej analizy założeń programowych i metodycznych edukacji plastycznej w przedszkolu, w której – w ocenie autorki – edukacja estetyczna jest utożsamiana z wykonywaniem prac plastycznych ukierunkowanych na rozwijanie funkcji motorycznych, a nie postawy estetycznej, zaś kontakty z wybranymi dziełami sztuki mają charakter incydentalny i instrumentalny. Podsumowaniem rozważań teoretycznych jest opis projektu działań badawczo-edukacyjnych opartych na podejściu mozaikowym, w ramach którego starsze przedszkolaki stają się uczestnikami sztuki abstrakcyjnej inspirowanej twórczością Katarzyny Kobro. Zaprezentowany przez autorkę projekt badawczy stanowi próbę poszukiwania dziecięcych interpretacji sztuki niefiguratywnej. Agnieszka Janik przedstawia wyniki badań własnych osadzonych w paradygmacie interpretatywnym, opartych na strategii badań etnograficznych, strategii badań z dziećmi i podejściu mozaikowym. W artykule podejmuje refleksje o możliwościach dziecięcej zabawy stwarzanych na wybranych podwórkach Przedmieścia Oławskiego we Wrocławiu. Podwórka te charakteryzowały się ubogim wyposażeniem przestrzeni fizycznej oraz nieuprzywilejowaniem krajobrazu społeczno-kulturowego, co stanowiło istotny wątek w prowadzonych analizach. Na podstawie przeprowadzonych badań autorka stwierdza, że możliwości zabawy nie stwarzały w tych warunkach okazji do pełnego rozwoju dzieci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 353116 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 336729 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 322870 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 348435 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 284571 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 319517 [Wypożyczalnia], 318580 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
,,Przemoc seksualna wobec dziecka. Studium pedagogiczno – kryminologiczne”, prezentuje współczesną analizę podejścia do przestępstw seksualnych naruszających nietykalność osobistą dziecka. Autorka ukazuje rozmiar krzywd wyrządzonych dziecku przez jego seksualne wykorzystywanie, popełnianych w środowisku wychowawczym; rodzinnym i dziecku środowisku lokalnym. W części teoretycznej pracy zostały omówione; przestępstwa seksualne dokonywane na nieletnich w świetle kodyfikacji prawnej Kodeksu Karnego, aktywność seksualna sprawców czynów lubieżnych, gwałtów i dewiacje społeczne z perspektywy patologii, kryminologii, teorii przemocy w rodzinie, kazirodztwo i pedofilia, strategie przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu w środowisku lokalnym.
Część empiryczna zawiera analizę jakościową dokumentów osobistych oraz oficjalnych dokumentów sądowych i prokuratorskich sprawców przestępstw seksualnych oraz ich ofiar. Zastosowanie tej metody pozwoliło Autorce na rekonstrukcję pogłębionej diagnozy etiologii przestępstw seksualnych – funkcjonowania sprawców w okresie popełnianych czynów i dramatu ofiary przemocy seksualnej. Na uwagę zasługuje konstrukcja rozdziałów empirycznych, bowiem prezentowane indywidualne przypadki zawierają analizę retrospektywną działalności przestępczej jednostek na tle ich biografii i wskazuje, iż wykorzystywane seksualne dzieci to działalność zaspokajająca potrzeby badanych sprawców, których nie mogli bądź nie potrafili zaspokoić w sposób społecznie akceptowany. Analiza przebiegu zachowania przestępczego badanych pozwoliła na ukazanie wiedzy o dziecku ofierze przestępstwa, jego bezradności i traumy trwającej niejednokrotnie latami, bowiem osobą krzywdzącą był ojciec kazirodca lub znana osoba z sąsiedztwa. Praca koncentruje się na diagnozie przemocy seksualnej oraz innych form przemocy ukrytych głównie w rodzinie. Należy dodać, iż wartość opracowania stanowią także materiał kryminologiczny dotyczący sprawcy oraz ustalenia z postępowania sądowego w przypadkach wyroków skazujących. Z treścią i uzasadnieniem wyroków Czytelnik może się zapoznać, bowiem zostały zamieszczone w pracy.
Na uwagę zasługują także treści zawierające diagnozę i możliwości współczesnego leczenia psychiatrycznego pedofilii (zgodnie z nowelizacją Kodeksu Karnego z 8 czerwca 2010) oraz treści poświęcone resocjalizacji penitencjarnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pabianice - Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 52351 [Informacja] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okł. podtyt.: opowiadania i propozycje zajęć dla przedszkoli, klas integracyjnych, rodziców i nauczycieli.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 282096 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego / Bogusław Śliwerski, Michał Paluch. - Wydanie I. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2021. - 356 stron : ilustracje kolorowe ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Polecamy publikację autorstwa Bogusława Śliwerskiego i Michała Plucha pt. Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego w ramach serii wydawniczej „Drogowskazy (w) Edukacji”. Nie pisalibyśmy tej książki, gdybyśmy byli przekonani, że rozwój polskiej edukacji zmierza w dobrym kierunku. Niestety, już nawet najlepsi nauczyciele, najbardziej oddani kształceniu dzieci i/lub młodzieży mają poczucie straconych kilkudziesięciu lat własnej pracy, zaangażowania i poświęcenia. Uczniom szkoła kojarzy się z nudą, straconym czasem, poczuciem bezsensu, promowaniem konformizmu i oportunizmu. Są też tacy, którzy przywykli traktować szkołę jako konieczność, którą trzeba zaliczyć i szybko o niej zapomnieć. Poczucie bezsilności towarzyszy również rodzicom, którzy pytając swoje dzieci o to, co było w szkole, często słyszą – jakże wymowne – NIC!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358734 [Wypożyczalnia], 353135 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej